Koulutussopimus

Koulutussopimus eli työelämäjakso ammatillissa opinnoissa

Koulutussopimus solmitaan oppilaitoksen ja työpaikan välille ja se annetaan tiedoksi ammatilliselle opiskelijalle.

Toisen asteen ammatillisiin opintoihin kiinteästi kuuluva koulutussopimusjakso on työpaikalla tapahtuvaa oppimista. Opiskelija ei ole työsuhteessa yritykseen, vaan kyseessä on ns. palkaton työharjoittelu. Opiskelijalle ei myöskään makseta palkaa koulutussopimusjaksolta. Jos palkkaa halutaan maksaa, silloin hyvä vaihtoehto on solmia oppisopimus. Lue lisää oppisopimuksesta!

Koulutussopimustyöpaikan eli yrityksen tehtävät

Mitä koulutussopimus vaatii työpaikalta? Yrityksen tulee mahdollistaa opiskelijan ammattitaidon hankkimisen opiskelijan henkilökohtaisen osaamisen kehittämissuunnitelman (HOKS) mukaan. Työpaikalla tulee suunnitella opiskelijan ohjauksen järjestäminen ja nimetä työpaikkaohjaaja sekä muut oppimista ohjaavat henkilöt. Heillä pitää olla valmiudet ja resurssit opiskelijan ohjaustehtävän hoitamiseen. Tämän lisäksi yrityksen tulee nimetä työpaikan edustaja näytön arvioijaksi. Yleensä kyseessä on työpaikkaohjaaja.

Yrityksen on huolehdittava siitä, että työpaikkaohjajaa ja työpaikan henkilöstö ovat tietoisia opiskelijan koulutussopimukseen sekä näyttöön liittyvistä suunnitelmista ja työtehtävistä. Toisin sanoen, henkilökunnalle tulee viestiä opiskelijasta ja hänen suorittamasta koulutussopimusjaksosta.

Työpaikalla tulee seurata opiskelijan osaamisen kehittymistä ja raportoida tarpeen mukaan koulutuksen järjestäjälle eli oppilaitokselle koulutussopimusjakson etenemisestä. Mikäli suunnitelman mukaista osaamista ei pystytä saavuttamaan, toisin sanoen, yrityksessä ei olekaan sellaisia työtehtäviä tarjolla tai opiskelija ei suoriudu hänelle suunnitelluista tehtäväistä, tulee tilanteeseen puuttua välittömästi ja ryhtyä asian vaatimiin toimenpiteisiin. Yrityksen tulee myös vastata opiskelijan työturvallisuudesta koulutussopimusjakson aikana, vaikka oppilaitos onkin vakuuttanut opiskelijan työtapaturman varalta.

Työpaikkaohjaajan tehtävät

Vastuullisen työpaikkaohjaajan tehtävänä on huolehtia opiskelijan perehdytyksestä sekä osallistua koulutussopimuksen ja näytön suunnitteluun, toteutukseen ja arviointiin. Työpaikkaohjaajan tulee ohjata opiskelijaa tavoitteellisesti opiskelijan henkilökohtaisen osaamisen kehittämissuunnitelman (HOKS) mukaan sekä antaa palautetta opiskelijan osaamisen kehittymisestä. Työpaikkaohjaaja tekee ohjausyhteistyötä myös mm. oppilaitoksen, opettajan ja työpaikan muiden työntekijöiden kanssa.

Amisrekryn itsepalvelukanava Amisharjoittelusta löydät koulutussopimuspaikkoja ja ammatillisia opiskelijoita!

Tutustu Amisharjoitteluun ja löydä itsellesi koulutussopimuspaikka tai ammatillinen opiskelija yritykseesi.

Ota yhteyttä ja kysy lisää!

koulutussopimus